Start

de ACV-standpunten en antwoorden op de discussiepunten bij de Fluvius-onderhandelingen

In deze hectische tijden rond de integratie van de ex-Infraxcollega’s naar Fluvius, hebben de indruk dat sommige partijen volledig de pedalen aan het verliezen zijn.

Daarom vinden wij het als ACV noodzakelijk dat we in alle rust en sereniteit de collega’s correcte en duidelijke informatie meegeven. Vandaar dat wij nogmaals een poging doen om één en ander te verduidelijken en de ware toedracht over de onderhandelingen te communiceren:

- Is het zo dat men momenteel een "strijd" moet voeren voor zowel de contractuelen als de vastbenoemde ambtenaren binnen Infrax?

Het "probleem" dat zogezegd zou bestaan bij deze laatste groep is iets wat door sommigen zelf gecreëerd wordt. Ambtenarenzaken worden geregeld door de bevoegde minister in de Vlaamse Regering (vandaag Liesbeth Homans). Als in de toekomst één of andere minister zou beslissen dat er aan het ambtenarenstatuut iets moet wijzigen of dat in het meest extreme geval ambtenaren zouden ophouden te bestaan, dan kan een overheidsdienst (in dit geval Infrax) hier niks aan veranderen. Dit heeft dus niets te maken met de integratie in Fluvius. Dit risico bestond vroeger, bestaat vandaag en zal in de toekomst blijven bestaan en hangt uitsluitend af van politieke beslissingen. Dus nu beweren dat naar aanleiding van deze integratie het ambtenarenstatuut moet gegarandeerd worden, is compleet fout. Voor alle duidelijkheid: De integratiebesprekingen gaan enkel over de contractuelen binnen Infrax. Voor de ambtenaren blijft alles in hun loon-en arbeidsvoorwaarden ongewijzigd.

- Is het zo dat er op vandaag onvoldoende garanties op papier staan en dat belangrijke verworvenheden zouden afgeschaft worden?
Op dit ogenblik zijn we nog steeds in onderhandeling. Tijdens onderhandelingen worden geen zaken ondertekend. Het is dus niet meer dan normaal dat garanties slechts ondertekend worden bij een finaal akkoord en niet halfweg een onderhandeling. Worden er verworvenheden afgeschaft? Inderdaad, de kans bestaat dat bij het uiteindelijk akkoord bepaalde verworvenheden voor de ex-Infraxcollega’s zullen verdwijnen MAAR die worden vervangen door andere sectorale voordelen die vandaag binnen ex-Eandis van toepassing zijn. De integratieoefening moet toch leiden tot een evenwicht, anders is dit volkomen unfair t.o.v. onze ex-Eandiscollega’s.

- Is het zo dat, in het laatste voorstel van 40u-week, wordt voorgesteld om de statutaire arbeidstijd te verhogen, hetgeen betekent dat er sprake zou zijn van een verplichte contractuele arbeidsduurvermeerdering ?
In het voorstel van 9 maart (waarvoor alle partijen een mandaat hadden) was dit ook al het geval. Daarvoor is er net een Opting-Out CAO nodig in het Paritair Comité gelinkt aan een ondernemings-cao die de nodige compensaties voorziet (extra vakantiedagen) om tot een 40u-week te komen. Dit is perfect oplosbaar met een beetje goeie wil van alle partijen.

- Is het zo dat de werkwijze die in het voorstel van 40u-week vermeld staat, niet realiseerbaar is, omdat het zogezegd verboden zou zijn om dergelijke wijzigingen aan te brengen aan de sectorale waarborg-cao (van toepassing voor de Oude Arbeidsvoorwaarden onder ons)? Klopt het dat dit reeds bij herhaling uitgelegd geweest is door de Voorzitter van het Paritair Comité?
In het bestaan van de sectorale Waarborg-CAO, hebben we in het Paritair Comité, met akkoord van alle partijen, al een aantal aanpassingen aangebracht en zelfs nieuwe CAO’s toegevoegd aan deze waarborg (CAO verplaatsingen 2004, CAO Elgabel 2007, CAO personeelstarief 2014, jubilarispremie,…). Beweren dat de Voorzitter van het Paritair Comité dit zou gesteld hebben is compleet onjuist. Voor alle duidelijkheid, met een Opting-Out CAO wordt er niks aan de bestaande Waarborg-CAO gewijzigd.

- Is het zo dat één partij met 1 pennentrek de gegarandeerde compensatiedagen voor de 40u-week kan teniet doen?
Neen. De compensatiedagen worden opgenomen in een ondernemings-CAO die slechts kan gewijzigd worden mits akkoord van alle ondertekenende partijen. Het is dus onmogelijk dat de directie of 1 vakbond een einde kan maken aan deze compenserende verlofdagen.

- Is het zo dat onze communicatie en deze van de directie op elkaar is afgestemd?
Natuurlijk niet! ACV staat garant voor duidelijke en correcte informatie. Iets wat je van alle deelnemende partijen zou mogen verwachten.

- Is het zo dat de bespreking rond het toekomstig sociaal overleg – Fluvius een prioritair punt is?
Als ACV hebben we altijd gesteld dat dit voor ons NIET PRIORITAIR is. Dit in tegenstelling met anderen die bijkomende mandaten willen koppelen aan de volledige integratiebesprekingen en de invoering van de 40u-week. Het is voor ons volledig ongepast de loon-en arbeidsvoorwaarden van Fluviuscollega’s hiervan te laten afhangen. Meer nog. Voor ACV moet er hierover tot aan de volgende sociale verkiezingen van 2020 niet prioritair gepraat worden en kan de huidige regeling (zoals wettelijk voorzien) desnoods van toepassing blijven. Dit betekent dus ook dat het ACV geen extra mandaten claimt (in de ondernemingsraad, CPBW, Paritair Platform, enz…) voor zover alles bij het oude blijft en de verkiezingsresultaten van 2016 gerespecteerd worden.

- Is het zo dat de bespreking rond het thuiswerk mede geblokkeerd wordt door ACV?
Neen, dat is volledig uit de lucht gegrepen! De directie wenst reeds lange tijd de besprekingen rond thuiswerk en vrijwillige demotie te koppelen aan besprekingen binnen de werkgroep "Werkgelegenheidsplan". In de voorbije ondernemingsraden heeft ACV voortdurend aangedrongen om ofwel het thuiswerk van deze bespreking los te koppelen, ofwel dringend een vergadering over het Werkgelegenheidsplan samen te roepen. De collega’s van Gazelco weigeren echter reeds maanden in te gaan op de voorgestelde data omdat ze wensen voorrang te geven aan het Fluviusoverleg. Het is heel vreemd dat de Gazelco-Eandisdelegatie dan reeds gedurende de 3 voorbije Fluviusoverlegmomenten uitblonk in afwezigheid.

- Is het zo dat ACV destijds PM heeft ingevoerd en nu het licht gezien heeft?
Om geen misverstanden te creëren, alle vakbonden hebben in het Paritair Comité erkent dat de Nieuwe Loonvoorwaarden 2002 (inclusief Performantie) de minimumvoorwaarden zijn in onze sector. Meer nog, in 2008 hebben alle vakbonden zich akkoord verklaard met een verbetering van het PM-systeem. ACV heeft, zoals reeds vroeger aangehaald, initiatief genomen om dit systeem los te koppelen van het loon. Ook tijdens het Fluviusoverleg was dat voor ons een belangrijk punt. Dat terwijl Gazelco, ongeveer gelijktijdig, op het Paritair Comité nog heeft gevraagd om de bestaande CAO rond PM te bestendigen. De directie van Fluvius heeft intussen reeds toegezegd om na de integratiebesprekingen het overleg, met alle partijen, op te starten over de loskoppeling van evaluatie en loon.

Zoals steeds geldt voor het ACV : overleg zolang het kan, actie enkel als het moet en in het belang van ALLE WERKNEMERS.

Voor bijkomende vragen kan je steeds terecht bij de ACV-afvaardiging.